検索SEARCH

EXHIBITIONS

芥川紗織   烈しいもの。  燃えるもの。  強烈なもの。Saori Akutagawa Defiant, Passionate, Intense

20 May (Mon) - 3 July (Wed)

芥川紗織, 作品I, 1956

NUKAGA GALLERYは5月20日(月)から7月3日(水)まで、展覧会「芥川紗織:烈しいもの。燃えるもの。強烈なもの。」を開催いたします。

 

本展では1950年代初頭から前衛作家として注目され、1966年に41歳で急逝し生涯を終えた作家の代表作からドローイングなど、約15年の短い画業の中で独自の表現を求めてエネルギーを燃やし続けた芥川によって生み出された作品を展示します。

 

“技法より技法をつきやぶってあふれるものが大切。なにしろ個性を画面にのたうちまわらせる様にしようと思う。完成されたものを求める必要は少しもありはしない。烈しいもの。燃えるもの。強烈なもの。”

(芥川紗織日記 1954年4月)

 

生誕100年を迎えた今年、芥川紗織に対する再評価の機運が高まってきています。日本各地の美術館ではこの機に収蔵作品を特別展示し、また海外の美術館でも戦後現代美術を代表する作家の1人として作品を収蔵し始めています。

 

芥川紗織は、1924年、愛知県に生まれ、1947年に東京音楽学校(現東京藝術大学)声楽部に入学し音楽家を志しますが、在学中に同級生の芥川也寸志(後、作曲家)と結婚、家の中で二人の音楽家は難しいとの要請を受けて音楽家への道を断念します。

しかしながら自らの表現への渇望は癒しがたく、高等女学校時代に描いていた絵画表現への道を、歩み始めることとなりました。

 

“芸術とは何なのかしら、何のために私は絵を描たりするのかしら、時々こんな気持ちが私を覆う様になった。でもそれでいいのだと思う。私はとても幸福ですから、私は胸の中に炎を抱いて居ります。常に何かを燃やし続けなくては私自身が冷たい灰になってしまう様です。”

(芥川紗織日記 1953年11月)

 

1955年には岡本太郎に選出されて「二科会」の第九室、即ち「九室会」に出品し、「特待賞」を受賞して一躍、新進気鋭作家たちの旗手の一人として注目を浴びることとなります。

 

当初は「女」をテーマに作品を描いていましたが、やがて「民話」や「神話」に題材を求め、原初的イメージ溢れる染色画を発表するようになります。それは独創的な大作「古事記より」(1957年制作 176 x 1346 cm 世田谷美術館蔵)へと行き着きます。

 

しかしながら、芥川也寸志とのひずみは大きくなるばかりで、1957年に離婚し、その後渡米、ロサンゼルスのデザイン学校に一年学んだ後、ニューヨークへ移動し美術学校「アート・スチューデンツ・リーグ・オブ・ニューヨーク」にて抽象絵画を志向するようになります。

1962年に帰国後、抽象絵画を発表し始めます。その翌年には共に渡米した建築家、間所幸雄と結婚しました。

 

“寒くも熱くもなく、まぶしいばかりの新緑の候、絵の勉強がどんどんはかどっている。私の喜び、私の理想の生活、私は長い長い間こんな生活を夢見あこがれつづけていたのだ。やっと鉛筆のラインがのびのびと描けるようになって来た。”

(芥川紗織日記 1965年5月15日)

 

1966年1月31日、芥川紗織、妊娠中毒症にて41歳の若さで急逝。

 

本展では、このような芥川紗織の初期油絵から染色画、抽象絵画に至るまで、そしてドローイングも含めた作品の内から選定し、足跡の全体像が掴めるような展観となっています。

この機会に、その屹然とした生き様と一体化された強靭な絵画表現を、是非ご高覧くださいますようご案内申し上げます。

 

※芥川紗織日記:「芸術生活」1973年9月・26巻9号 所収より抜粋

NUKAGA GALLERY is pleased to announce Saori Akutagawa: Defiant, Passionate, Intense, which will be on view from Mon., May 20 through Wed., July 3.

 

This exhibition features the works of Akutagawa, an avant-garde artist who emerged in the early 1950s. Throughout her all-too-brief 15-year career, she tirelessly pursued unique and authentic creative expression until her untimely death at age 41 in 1966. The show includes a selection ranging from her major works to drawings and more.

 

What really matters is going beyond technique to unleash something deeper and more meaningful. After all, my goal is to get my unique essence onto the canvas. There’s absolutely no need to strive for perfection. What I’m looking for is something defiant. Passionate. Intense.

(April 1954, diary of Saori Akutagawa)

 

This year marks the centenary of Saori Akutagawa’s birth, and there is a growing momentum toward critical reappraisal of her oeuvre.

Museums across Japan are taking this opportunity to showcase her works from their collections, and museums overseas have also begun to acquire her works in recognition of her important role in postwar modern art.

 

Born in Aichi Prefecture in 1924, Saori Akutagawa enrolled in 1947 in the vocal music department of the Tokyo Music School (a precursor of today’s Tokyo University of the Arts), aspiring to be a musician. However, after she married her classmate Yasushi Akutagawa (who later became a composer), his assertions that it was difficult to have two musicians in one household led her to give up her musical career.

However, her insatiable desire for self-expression remained undimmed, and she resumed painting, which she had practiced during her girls’ high school days.

 

Sometimes, I find myself engulfed in thoughts about what art really is and the reasons why I paint. But I think it’s OK to have these feelings. I’m an extremely happy person, nurturing this flame within my heart. It seems like I need to keep something blazing continuously, lest my own flame go cold.

(November 1953, diary of Saori Akutagawa)

 

In 1955, at the recommendation of Taro Okamoto, Saori Akutagawa showed her work in Room 9 of the Nika Association exhibition. There she won a special award, and was catapulted into the limelight as a leading emerging artist of her time.

 

Her art initially focused on the theme of women, but she subsequently turned to folk tales and mythology, producing dyeing works brimming with primal imagery. This shift in focus culminated in her production of the monumental From Kojiki (1957, 176 x 1346 cm, collection of the Setagaya Art Museum).

 

However, tensions in her marriage to Yasushi Akutagawa escalated, leading to their divorce in 1957. She then moved to the US, spending a year studying graphic design in Los Angeles before relocating to New York to attend the Art Students League of New York. There she began pursuing abstract painting.

After her return to Japan in 1962, she began exhibiting her abstract works. The following year she married the architect Yukio Madokoro, who had accompanied her to the US.

 

In this season of brilliant new greenery, when it’s neither too cold nor too hot, I’m making rapid progress with my painting studies. This is my joy, my ideal life, the life I have dreamed of and sought for so many years. At last, I’m able to draw pencil lines freely and fluidly.

(May 15, 1965, diary of Saori Akutagawa)

 

On January 31, 1966, Saori Akutagawa died suddenly at the age of 41 due to pregnancy-related toxemia.

 

This exhibition presents a varied lineup of her works, from early oil paintings and dyeing works to abstract paintings and drawings, tracing the entire arc of her artistic journey.

On this occasion, we invite you to explore the powerful narrative of this artist and the intensity of her art, which was inseparable from her defiant passion for living.

 

*Quotes are excerpts from the diary of Saori Akutagawa, published in Geijutsu seikatsu vol. 26 no. 9, September 1973.

 

■展示概要

芥川紗織:烈しいもの。燃えるもの。強烈なもの。

2024年5月20日(月)-7月3日(水)

月-金:10:00-18:00

土日祝休廊

■Exhibition Information

Saori Akutagawa : Defiant, Passionate, Intense

May 20 (Mon) – July 3 (Wed), 2024

Open Mon-Fri, 10:00-18:00

Closed Saturdays, Sundays, and holidays

会場:

NUKAGA GALLERY

東京都中央区銀座2-3-2 3F

Venue:

NUKAGA GALLERY

3F, 2-3-2 Ginza, Chuo-ku, Tokyo

■Exhibition Information

Saori Akutagawa : Defiant, Passionate, Intense

May 20 (Mon) – July 3 (Wed), 2024

Open Mon-Fri, 10:00-18:00

Closed Saturdays, Sundays, and holidays

Venue:

NUKAGA GALLERY

3F, 2-3-2 Ginza, Chuo-ku, Tokyo

SEARCH