NUKAGA GALLERY

Exhibitions

藤田嗣治 -Nude-

東京 26 September (Thur) - 11 October (Fri) 2019
大阪 12 December (Thur) - 25 December (Wed) 2019

         藤田嗣治  Nu, Youki aux longs cheveux   1923
     
    © Fondation Foujita / ADAGP, Paris & JASPAR, Tokyo, 2019
                                               B0436

本展では、藤田嗣治が1920年代から1930年代前半に描いた裸婦像を中心に、同時代に描かれた静物画やデッサンを展示いたします。親友であったモディリアーニの死以降、その遺志を継ぐように裸婦を描き始めた藤田は、1921年開催の第14回サロン・ドートンヌへ大型の横たわる裸婦像を出品します。後に「素晴らしき乳白色」と称えられる独特の白色下地に、鈴木春信や喜多川歌麿らの浮世絵から発想を得た黒く繊細な輪郭線で描かれた藤田の裸婦像はパリの観衆から絶賛され、以降種々のサロンへの出品、画廊での展覧会を通してその名声を確立していきます。

 

出品作品≪長い髪のユキ≫(1923年)、≪横たわる裸婦(ユキ)≫(1924年)は、まさに藤田がこの真新しい技法でパリ画壇の寵児に上り詰める絶頂期の作品になります。モデルは藤田がその美しく雪のように白い肌から「ユキ」と呼んだ、3番目の妻リュシー・バドゥ。≪横たわる裸婦(マドレーヌ)≫(1932年)では、30年代を通して藤田のミューズであったマドレーヌ・ルクーのしなやかな肢体が、伝統的な横たわる裸婦の構図で描かれています。これらの裸婦像と同時に、本展では藤田の静物画の代表作である≪バラ≫(1922年)、そして≪マッチ箱のある静物≫(1923年)を展示します。花瓶やその下に敷かれた「ジュイ布」、そしてマッチ箱といったパリ市民の身近な日常生活にあるものを、あるいはヨーロッパ絵画の伝統的主題である裸婦像を、乳白色の下地と墨を用いた細い輪郭線という西洋美術の文脈にない独自の様式で描き、新奇な質感とモノの見え方を藤田は提示しました。

 

「やわらかい、押せばへこむやうな皮膚を通して画のもつとも重大な条件である「質」をかく事にした。」と自身が述べるように、藤田が絵画に求めたものは、色彩でもモノの形態でもない、「質」でした。本展では1920年代から1930年代前半にかけて、藤田が芸術の都パリで独自の技法と表現を確立し、新たな絵画言語を構築した時代の作品に集中して展示することにより、藤田が追求した「質」を見つめ直します。

 
◇プレスリリース
 

開催日程
東京 2019年9月26日(木) – 10月11日(金)
 レセプションパーティー: 9月26日(木) 17:00~

大阪 2019年12月12日(木) – 12月25日(水)
 レセプションパーティー: 12月12日(木) 17:00~

 

開廊時間:10:00~18:00
※会期中、日曜は休廊

 

会場
<東京>  NUKAGA GALLERY 東京都中央区銀座2-3-2 エイコー銀座ビル3F TEL 03-5524-5544

<大阪>  NUKAGA GALLERY OSAKA 大阪市北区西天満5-8-8 2F TEL 06-6362-1038


NUKAGA GALLERY is proud to present a traveling exhibition between 2 cities titled “Tsuguharu Foujita –Nude-“, from September 26, 2019 in Tokyo, and December 12, 2019 in Osaka.

This exhibition will focus on nude paintings by Tsuguharu Foujita from the 1920’s to early 1930’s, along with still-life paintings and drawings from the same period. Foujita started to paint nude works as if to follow the footsteps of his close friend, Modigliani, soon after his death. In 1921, Foujita submitted a large painting of a reclining nude to the 14th Salon d'automne. Foujita’s nude won lavish praise from the Parisian audience, with its fine, black outlines inspired by Ukiyoe (Japanese woodblock) artists such as Harunobu Suzuki, Utamaro Kitagawa, etc., drawn on a distinct white background which will later become widely praised as “grand fond blanc” (exquisite milky white). From then on, through exhibitions at art salons and galleries, Foujita went on to gain reputation and rose in fame.

“Nu, Youki aux longs cheveux” (1923) and “Femme nue couchée” (1924) are both works from Foujita’s peak, upon climbing to the top of the Paris art circle with his unique “milky white” technique. The model is Foujita’s third wife, Lucie Badoud, whom Foujita called “Youki (Yuki)” because of her pale skin which was white as snow (snow in Japanese = yuki). In the work titled “Grand nu (Madeleine Lequeux)” (1932), Foujita’s muse throughout the 1930’s, Madeleine Lequeux’s supple limbs are drawn in the traditional reclining nude composition. Alongside these nude paintings, Foujita’s prominent still-life paintings “Vase de roses” (1922) and “Nature morte à la boîte d'allumettes” (1923) will also be presented in this exhibition. From simple, everyday Parisian motifs, such as a vase, a “toile de Jouy” (French antique cloth from a suburb of Paris called Jouy-en-Josas)” and a matchbox, to the traditional European motif of nudes, Foujita presented a unique texture and perspective which were worlds apart from Western art, with his distinct “grand fond blanc” ground and fine outlines drawn with Japanese black ink.

As Foujita himself states, “I decided to draw ‘texture’, the most important factor of a painting, through expression of the soft skin which almost seems as if your finger will sink in if you touch it.” What Foujita pursued in painting was not the quality of color nor form of an object, but “texture”. Through this exhibition, we encourage the viewers to reexamine the “texture” that Foujita pursued, by focusing on his works from the 1920’s to the early 1930’s, a crucial period in which Foujita established his unique technique and expression in Paris, the city of art, and succeeded to construct a new language of painting.


Dates
Tokyo 26 Sep 2019 Thu – 11 Oct 2019 Fri
  Opening reception 26 Sep 17:00 -

Osaka 12 Dec 2019 Thu – 25 Dec 2019 Wed
  Opening reception 12 Dec 17:00 -

Open daily 10:00 -18:00
※Closed Sunday and holiday

Venues
<Tokyo>NUKAGA GALLERY
3F 2-3-2 Ginza, Chuo-ku, Tokyo, 104-0061, Japan
TEL 03-5524-5544

<Osaka>NUKAGA GALLERY OSAKA
2F 5-8-8 Nishi-tenma, Kita-ku, Osaka-shi, 530-0047, Japan
TEL 06-6362-1038


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